Curăţenie Generală

Secţiune rezervată postării de articole, recenzii, tutoriale, etc. de interes general

Curăţenie Generală

Postby alexie » Mon May 06, 2013 11:14 pm


Nu de putine ori apare situatia cand suntem nevoiti sa indepartam vopseaua aplicata pe machete. Fiecare producator de vopsele ofera, in general, o solutie specializata in curatarea propriei vopsele, asa incat lucrurile ar trebui sa fie simple dar in multe situatii pe o machete se regasesc soiuri diverse de vopsea, atat ca marca dar si ca tip, fara sa mai amintim de lacuri, pigmenti, decaluri sau vopsele de ulei. Este posibil ca doar din acest motiv "machetistul" sa fi pornit in cautarea unei solutii universale de curatare, desi motive se mai pot gasi:
Inconveniente de pret ce impiedica detinerea solutii specifice pentru fiecare tip si marca de vopsea
Tot pretul este acela responsabil pentru oarece retineri cand vine vorba de imbaierea piesei, ce sa mai vorbim de scufundarea piesei in solutie
Fiecare machetist se considera deasupra problemelor si prefera "sa bage" banii in kituri si accesorii asa incat atunci cand apare problema, 8 cazuri din 10 (statistica obraznica, fara temei stiintific) nu au aceste substante "de firma" la indemana.
Deci ce facem cand ultima alternativa este curatara de vopsea ?
Solutia cea mai vehiculata (aproape ca-i calambur : ), pe forumuri si in discutii de specialitate, in decaparea vopselei este lichidul de frana. No.1 in curatarea vopselei email, cu mentiunea ca se comercializeaza doua variante (indiferent de marca) DOT 3 si DOT 4, solutia minune este DOT3.
Astfel este mult mai facil sa gasim un "Peco" sau un magazin auto decat sa achizitionam o solutie speciala (comanda net, posta romana etc.). Dupa cum se observa am evitat sa amintesc de masina personala, daca aminteam m-as fi referit la recipientul cu lichid de frana ce se afla in trusa cu scule din portbagaj, dar nu amintesc nimic de masina ca nu vreau sa ma simt responsabil pentru cine stie ce carambol, stiindu-se ca acest hobby uneori ne cam ia mintile.
Cum spuneam lichidul de frana tip DOT 3 se comercializeaza in recipiente de 500 ml, in functie de firma pretul este undeva pe langa 10 -15 lei (la data editarii articolului !), este un lichid vascos de culoarea si consistenta mierii de tei (mierea "naturala" din comert care nu se zahariseste).

Trebuie mentionat ca acest lichid este toxic, prin inhalare, ingerare sau contact pot sa apara probleme grave..de obicei incompatibile cu "machetismul" deci atentie sporita. Pentru a evita evenimentele neplacute este obligatoriu sa folosim un echipament de protectie: masca, ochelari, manusi de protectie iar recipientul in care turnam lichidul sa poata fi inchis etans si , evident, sa fie intact.

In situatia unei curatari complete cel mai comod este scufundarea piesei in lichid de frana (DOT 3), etansarea recipientului si asteptare (de la 1 ora la 24-48 ore sau mai mult). Sunt situatii cand scufundarea in lichid nu este posibila, asa cum a fost vorba in cazul de fata:
In lipsa unui recipient etans care sa permita pozitionarea orizontala a vehiculului, McLaren-Mercedes F1 MP4-20 1:24 (Revell cod. 07241), am fost nevoit sa pozitionez vehiculul pe verticala iar scufundarea in lichid necesita un minim de 1 litru solutie. De aceea am preferat pensularea solutiei pe suprafata bolidului. Trebuie sa mentionez ca F1 a fost vopsit de junior, prin 2007, culoarea neagra este email revell iar culoarea alba este tot revell dar aqua, macheta sigilata cu strat fin de lac lucios Sinto Peinture spray.

Din foto se poate deduce starea vehiculului inainte de experiment, aveam toate drepturile sa-l rechizitionez. Nu, nu a fost rechizitionat ca ofranda pentru articolul de fata, am alte planuri pentru aceasta carcasa eleganta, iar ideea de articol a aparut dupa ce soarta bolidului era pecetluita.
Cu o periuta de dinti si o pensula groasa cu par scurt am uns toata suprafata machetei, operatiune repetata de 3-4 ori pe parcursul unei ore.

Potentarea efectului decapant al lichidului de frana se face prin incalzirea lichidului (scufundarea recipientului intr-un vas cu apa calda sau pozitionarea langa calorifer sau alta sursa de caldura) insa eu nu am utilizat acest truc fiind multumit de felul cum merg lucrurile. Dupa circa o ora am frecat suprafata machetei cu periuta de dinti inmuiata in lichid de frana, frecarea s-a efectuat "la cutie" pentru a evita stropirea imprejurimilor, oricum pentru un plus de siguranta am folosit ochelari de protectie.
Lichidul de frana se scurgea repede de pe macheta asa incat am insistat cu pensula in zonele mai putin expuse, dupa doua reprize de periere nu arata impecabil dar era suficient cat sa ma declar multumit, am incheiat cu spalarea machetei si uscarea acesteia.

Daca tot am ajuns in acest stadiu m-am gandit sa organizez un concurs.
Proba de concurs
Figurine vopsite in pionierat (2003), acrilice si tempera si sigilare extrem de generoasa cu lac lucios Revell.
Piese auto vopsite cu email Model Master si acrilice Agama (la pensula, vechime minim 3 ani).

Concurenti
ACE inalbitor
Alcool izopropilic 98%
Triumf
DOT3


Scopul concursului
Stabilirea celui mai rapid si serios concurent

Start furat
ACE este renumit pentru raderea emailului
Alcoolul izopropilic este dusmanul acrilicelor dar nu face treaba cand vine vorba de emailuri
Triumf prefera email
DOT3 cam stim ce-i poate pielea

Dopaj
Am fost tentat sa introduc o a cincea concurenta (Coca Cola ) dar fiind consumator impatimit am evitat..sa nu am cine stie ce revelatii.
Inainte de start am stabilit ca indiferent de rezultat ACE sa nu faca parte dintre favoriti (sunt alergic la clor).

Start
12:42 Cursa incepe, Triumf are apetit pentru victorie n-a trecut nici un sfert de ora si deja lucreaza intens.


Dupa sapte ore departajarea este vizibila:
ACE se lupta pentru locul 1
Alcoolul izopropilic a abandonat
Triumf, arata ca numele nu este intamplator
DOT3 dezamagitor
Cel putin asa pare la o prima vedere.


Piesele sunt scoase pe rand si periate:
ACE crusta se preface in mazga subtire, doar X din Model Master se incapataneaza sa ramana (partial)
IZO prin frecare cu peria se desprind aschii infime de vopsea, frecarea necesara pentru indepartarea vopselei ar duce la deteriorarea pieselor.
TRI o singura atingere de perie si vopseaua dispare in spume
DOT3 Agama si MM au fost distruse (adevarul este ca suprafata este mult mai mica, credeam ca si cauciucul este vopsit) dar a dezamagit in lupta cu lacul.
Operatiunea a durat pana in 20 minute (inclusiv clatirea pieselor, spalarea si uscarea periei intre doua recipiente, ca nu vroiam sa fac reactii chimice; imi era suficient ca eram infasurat ca un beduin din cauza clorului)



Triumf este declarat campion, ACE pe locul doi (nu datorita incompatibilitatii dintre noi ci pentru faptul ca email-ul MM nu a fost inlaturat complet.

DOT3, cu indulgenta, pe locul 3 iar IZO rusinea acestei intreceri

Triumf efectueza un galop de sanatate si finalizeaza treaba inceputa de restul substantelor, intra in actiune inca de la contact si dupa 10 minute (inclusiv clatirea) incheia "en fanfar".
Pentru introducerea solutiei Triumf in arsenalul chimic al machetistului trebuie sa-i fim recunoscatori colegului nostru Tibi Keresztely, dupa cunostinta mea unicul responsabil cu promovarea acestei solutii de curatat oale si aragazuri.


In incheiere vreau sa reamintesc faptul ca aceste substante sunt periculoase( toxice, caustice etc.) asa incat depozitati si manipulati cu grija, folositi echipament de protectie si haine de lucru (ACE inalbitor, Triumf distruge tesaturile ).
Va invit sa-l reabilitati pe IZO sau sa impartasiti din experienta voastra..coroziva.
Succes!

Image

Image
„Orice intrus va fi tratat cu o răceală demnă. Astfel încât să înțeleagă și cel mai nesimțit că prezența lui este inoportună.”
Directorul Dumitru – Operațiunea Monstrul

"Sunt unii oameni care-şi închipuie ca un ucigaş trebuie să fie mereu şi în toate împrejurările numai ucigaş. În realitate e de ajuns dacă e numai din când în când criminal - şi numai o mică latură a fiinţei sale..."
E.M.Remarque

https://alexiehobby.blogspot.com/
https://hobbyban.blogspot.com/
User avatar
alexie
Imperator
 
Posts: 2429
Joined: Thu Jan 10, 2013 11:01 pm
Location: Constanța - Romania
Prenume si nume: Lucian Milosan

Re: Curăţenie Generală

Postby alexelu_marinelu » Wed May 08, 2013 4:36 pm

Pentru machete metalice, am folosit decapant (cred ca de la Policolor). E brici.
Am folosit la o cascarabeta de la DeAgostini (vosita si lacuita electrolitic), care statea de vreo 3 zile in lichide de frana, cu rezultate modeste.
Probabil plasticul ar disparea pur si simplu.
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru


Return to Tehnici generale

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron